Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Ablak Beépítés Munkatársi Képzés


Mennyi IDŐBE kerül, hogy egy új ablak beépítő munkatársat betaníts?

Milyen lenne, ha nem téged hívnának minden szakmai kérdéssel - hanem megnéznék a tudástárban?

Akarod csökkenteni a szakmai reklamációkat, vagy jó így?


Őrfalvy Árpi már megcsinálta a saját munkatársainak - te már KÉSZEN  megkaphatod.

Beépítős videók, magyarázatok, leírások. Kéred?

Erre a képzésre is vonatkozik a 100% elégedettségi garancia.

Kifizeted, megnézed. Ha nem tudod használni, akkor 30 napig visszakérheted a pénzed.


Mennyibe kerül az Ablak Beépítős Képzés?

  • A teljes képzési anyag, folyamatos fejlesztésekkel: 149.000 Ft + ÁFA / cég (létszámtól függetlenül)
  • Ipari Fórum tagoknak kedvezménnyel.

 

Leírás


Itt egy minta az Őrfalvy Ablak képzésről:


Műanyag ablak - Falba épitett

Kétféle helyzet lehetséges a falba épített ablakok esetében. Az első az újépítésű házak esetében fordul elő inkább, amikor csak az üres fal nyílásba kell beépítenünk az ablakot. A második eset pedig, amikor a régi tokot ki kell bontanunk, mielőtt beépítenénk az új keretet a falba. Az első négy pont csak a régi keret bontása esetén érvényes!

A helyszín megóvása, letakarása

A régi - általában fa – keret kibontása során sok fa- és fémforgács valamint a hosszú idő alatt a tokban lerakódó por száll szét. Hogy megóvjuk az adott szobát, a keret alá takarót rakunk, amely a padlót óvja a leeső fa- vagy fém elemektől. Szükség esetén a szobában található bútorokat műanyagfóliával letakarjuk.

A régi ablak szárnyainak levétele

A kibontani kívánt keretről leakasztjuk a szárnyakat. A könnyebb leakasztás miatt pajszerrel a szárny alá nyúlva megemeljük és leszedjük azt.

Régi keret kibontása

A keretet dekopír vagy orrfűrész segítségével ferdén elvágjuk és a deszkákat a keret belseje felé szedjük ki úgy, hogy minél kevesebb törmelék hulljon le a falról.

Az üres falnyílás letisztítása

A falszakaszt megtisztítjuk a lehullott törmeléktől és portól, hogy a purhab jobban megtapadjon a felületen.

Szárnyak levétele a keretről/kiüvegezése

A „piros kilinccsel” (12) kinyitjuk az ablak szárnyát (2)– attól függően, hogy kilinccsel (5) nyílik-e. A szárnyak felső zsanérjait (8) is a „piros kilinccsel” tudjuk levenni, miután a műanyag zsanértakarót (9) lepattintottuk, a kilinccsel kihúzzuk a zsanért tartó rudat (11), hogy ki tudjuk venni a szárny felső részét. Ezután a szárny már leemelhető az alsó zsanérról, így a szárnyat teljesen ki tudjuk venni a keretből (1).

Az üveg (3) kivételéhez szükséges egy gumikalapács és egy véső. Ezek segítségével eltávolítjuk az üveg 4 oldalát tartó szegélyléceket (4). A léceket összefogva, megjelölve (a keret számával) egy helyen tároljuk. Miután kivettük az üveget a kieső műanyag alátéteket (13) összeszedjük. Figyeljünk, a kivett üveget helyezzük valami puhább anyagra, ne közvetlenül a földre!

A keret bemetszése a külső párkány miatt - toldóval ellátott keret esetén

Amennyiben külső párkány beépítése is szükséges a keret alsó részén ki kell vágni egy kis darabot, hogy a párkány beilleszthető legyen a keret alá.

Az üres keretbe 2 vagy 3 lyukat fúrunk oldalanként - magasságától és a faltól függően

Általában a keret sarkaitól körülbelül 15 centire fúrunk 3 db különböző méretű lyukat, ezek a csavar könnyebb behajtását és eltakarását szolgálják. Az első lyuk 5-, majd 10- és 13 mm-es. Ezt megismételjük, ahányszor szükséges. Magasságtól és a helyszín adottságaitól függően a lyukak száma tetszőlegesen növelhető, esetleg a keret alján vagy tetején is.

A keret behelyezése a falnyílásba

A keretet próbaként behelyezzük a falnyílásba. Ha valami akadályozza a pontos elhelyezését, eltűntetjük a belógó részeket vagy végső esetben a kereten alakítunk, amennyit szükséges. 

Vízszint és függőleges mérése

A keret behelyezése a falnyílásba, szükség esetén kiékelése. A keret alját és oldalát vízmertékkel ellenőrizzük és addig állítgatjuk a keretet a tokban, amíg el nem érjük a vízszintes és függőleges helyzetet.

A keretnek megfelelően kifúrjuk a lyukakat a falban is

A keret falnyílásba való bepróbálása közben bejelöljük a korábban kifúrt lyukak helyét a falon. A keret levétele után kifúrjuk a nyílásban jelölt lyukakat - tetszés szerint a keret levétele nélkül is fúrhatjuk a lyukakat. 

Tipli és csavar elhelyezése

A csavarok (6) segítségével elhelyezzük a tiplit a falban. Meghúzzuk a csavarokat, de még nem hajtjuk be teljesen, ha szükséges még állítunk a kereten a vízszint és a függőleges miatt.

A külső párkány beszabása - legtöbbször csak egy takaró csíkkal helyettesítjük a párkányt

Amennyiben szükséges a külső párkány elhelyezése, akkor a lemérése után kivágjuk az oda illő párkányformát és bepróbáljuk, hogy megfelelően illeszkedik-e? Amennyiben sikerült a megfelelő formát kialakítani, szilikonnal húzzunk két csíkot a párkány leendő helyére úgy, hogy azok megfelelően szigeteljenek, és ne engedjék beszökni a levegőt a párkány alatt. A külső párkányt - amennyiben lehetséges - az ablak alá illesztjük be. A párkány védőcsomagolását csak a 19. lépés után távolítjuk el!

A keret és a falszakaszok közti hézagok purhabbal való kitöltése

A kitöltés előtt a falnyilást vízzel lepermetezzük - kézi permetezővel benedvesítjük - hogy jobban tapadjon a hab - a párolgás elősegíti az anyag megszilárdulását. Ez a lépés a szigetelés szempontjából fontos, ezért figyeljünk rá, hogy ne maradjanak hézagok a keret és a falnyílás között. A purhabot a hozzá való pisztoly segítségével visszük fel – egyenletesen – a megfelelő mennyiségben, figyelve rá, hogy a hab ne dagadjon ki a keret mellől, különben a felesleges mennyiséget le kell vágni takarózás előtt.  

A belső párkány beszabása

A szükséges méret lemérése után kivágjuk az oda illő párkányformát és bepróbáljuk, hogy megfelelően illeszkedik-e? Amennyiben sikerült a megfelelő formát kialakítani, szilikonnal húzzunk két csíkot a párkány leendő helyére úgy, hogy azok megfelelően szigeteljenek, és ne engedjék beszökni a levegőt a párkány alatt. A párkány védőcsomagolását csak a 19. lépés után távolítjuk el!

Takarózás kívül/belül

Műanyag takarólécek segítségével eltakarjuk a külső és belső hézagokat, esztétikai hibákat a keret körül. Három különböző méretű takarólécet használunk: 5-, 7- és 10 cm szélesek általában fehér színűek (megrendelőtől függően), 1,5-3m hosszúságúak. A lécek félbetörhetőek, így szükség esetén 2,5-, 3,5- es 5 cm-es darabokat is fel tudunk használni. Lemérjük az eltakarni kívánt felület szélességét – ez megadja, hogy melyik takarólécet használjuk az adott helyen – majd a hosszúságát is – ennek megfelelően levágjuk a szükséges méretet. Amint a megfelelő takaróléc elkészült bepróbáljuk a helyére – mintegy ellenőrzésként, hogy jó méretet vágtunk-e, néha előfordul, hogy a zsanérok vagy egyéb kilógó részek miatt még ki kell vágnunk a léc oldalából egy kisebb darabot. Ha a léc illik az eltakarni kívánt helyre, szilikoncsíkokat húzunk a lécre vagy az eltakarni kívánt felületre és összeillesztjük őket – ezzel felragasztva a lécet a kívánt felületre. 

Szilikon és akril segítségével kitöltjük a megmaradt hézagokat

A takarózás után is maradhatnak olyan apróbb rések, amelyek kitöltésére szilikon vagy akril alkalmazása szükséges. Előfordul, hogy a keret és a tok közti hézag olyan apró, hogy nem éri meg a takarózással foglalkozni, hanem egyszerűbb szilikon vagy akril segítségével betömni a rést. Szilikonból használunk átlátszó- és fehér színű változatot is. A szilikont leginkább két műanyag felület közti rés kitöltésére (például a műanyagpárkány és a keret találkozásánál) vagy ragasztásra használjuk. Akrilt olyan felületek mellett alkalmazunk, amik valószínűleg még festve lesznek a közeljövőben (fal- vagy fa felületek leginkább). Amint kiválasztottuk, hogy melyik anyaggal célszerű tömíteni, keressünk egy kinyomó pisztolyt és egy kinyomó fejet (csőrt). Húzzunk egy csíkot a tömítendő felületre, majd az újunk segítségével kenjük bele a résbe és a felesleget töröljük le – szintén az újunk segítségével. 

Majd akrillal tüntessük el a „leflexelt” zsanérok és fémrészek után maradt nyomokat, hogy a későbbiekben lefesthető felületet kapjunk. A korábban kivágott csonkok helyére akrilt kenünk úgy, hogy ez síkba és színben is fedje az esetleges eltéréseket, ezt lapka (13) vagy az újunk segítségével is megtehetjük. Figyeljünk rá, hogy a kezünk a lehető legtisztább legyen munka közben, használjunk papír törlőkendőt, hogy ne maszatoljuk össze a munkaterületet.

A korábban levett szárnyak és/vagy üveglapok visszahelyezése

Egy szárny visszahelyezését először az alsó zsanérra való ráillesztéssel kezdjük, majd ha ez sikerült jöhet a felső zsanér, ahova először beillesztjük a szárnyat, majd egy kalapács nyelével (vagy valamilyen hasonlóan erős tárgy nyelével) visszacsúsztatjuk a zsanértartó rudat. Általában ekkor kerül fel a kilincs is a szárnyakra, amelyet két – gyárilag hozzá csomagolt – csavarral rögzítünk. Ezután becsukjuk a szárnyakat.

A szárnyak záródásának ellenőrzése, szükség esetén beállítása

Amennyiben a szárnyak nem csukódnának rendesen – surlódás nélkül finoman, könnyedén – a szárny beállítására van szükség. Ezt egy „pipa kulcsnak” (14) nevezett hajlított imbusz kulccsal tesszük meg – bármilyen megfelelő méretű imbusz kulcs alkalmas lehet, de kényelmesebb a „pipa kulcs” használatával. Az ablakon több ponton is lehet állítani, a probléma típusától függően. Meg kell vizsgálni, hogy miért nem záródik a szárny rendesen – alacsonyan van a kerethez képest, vagy ferdén áll a keretben, esetleg ütközik a zárfogadóhoz. Az adott problémához megfelelő megoldást kell választani, ha a szárny alacsonyan van, akkor az alsó zsanér beállításával tudunk emelni a szárnyon, ha a szárny ferdén van a keretben, akkor a felső zsanérnál lévő „nyelv” segítségével orvosolható a probléma. Amennyiben rossz helyen van a zárfogadó, a megfelelő helyre kell áthelyezni azt, csavarok segítségével.

A szükséges takarók (zsanértakarók és vízkivezetők) és dugók elhelyezése

Amikor korábban kivettük a szárnyakat a keretből a zsanérokat takaró (10) elemek is szükségszerűen lekerültek, most ezeknek a visszahelyezésére van szükség. A keret külső részének alján találunk két apró rést, amelyek az esetlegesen a keretbe jutó víz elvezetéséről gondoskodnak, ezeket a réseket meg kell óvnunk az eltömődéstől, hogy be tudják tölteni eredeti funkciójukat, ezt vízkivezető dugók (15) – úgynevezett „vizkik” – segítségével tesszük. A keret kifúrásánál – a csavarok észrevétlen elhelyezése miatt – az ott keletkező lyukat műanyag dugók (7) segítségével – általában 13-as dugóval – takarjuk el, tömítjük be.